Home
Merken
Service
Gratis Info
Over ons
Contact
Foto's
HiFi voor Fijnproevers (stereo & surround)
432EVO | Focal | JL Audio | JM Reynaud | Luxman | Lyngdorf | Musical Fidelity | North Star | Onkyo | Piega | Quad | Sonus Faber | Supra | Thorens | ...
TOP 100 Muziekreuzen
Ons "MUSIZINE"
Onze "SCOOPS"
20 TIPS
AUDIOVIDEO KENNIS
20 TIPS

| 20 gratis tips/weetjes voor de muziek- en hifiliefhebber


Lees ook deze tekst met tips voor kandidaat-(ver)bouwers.

 
  1. Wat je hoort is het resultaat van grofweg 6 kwaliteitselementen: de opname + de drager (CD/LP/…) + jouw hifiset + de plaats(ing) van jouw luidsprekers + jouw akoestiek + jouw oren. Vaak kopen hifi-adepten voortdurend nieuwe hifi op zoek naar een oplossing voor hun "probleem", terwijl het probleem zich niet situeert in hun hifiset. Negatieve akoestiekinvloed en luidsprekeropstelling zijn bvb. oorzaak van veel ontevredenheid over het geluid...
  2. CD's bevatten productiefouten en kunnen beschadigd raken. Soms leest je CD-speler maar 70% van de informatie meteen goed, de rest is werk voor de automatische foutcorrectie. Deze werkt op zijn beurt ook niet perfect. Er bestaan hulpmiddelen (toestellen, polish, ...) om sommige problemen op te lossen of minstens te verbeteren. Door deze verbeteringen hoeft de foutcorrectie minder te werken en gaan uw CD's "analoger" klinken. Er bestaan ook CD-spelers die zonder foutcorrectie werken en dus de CD-informatie lezen tot het lukt of als het niet lukt een stukje overslaan (dan hoort u een tikje). Deze zeer zeldzame toestellen bieden u ook een analogere, natuurlijkere klank.
  3. Luidsprekers hebben voor weergave van hoge en middentonen geen kast nodig. Mits erg grote weergevers zelfs niet voor lage tonen. Er bestaan bijgevolg ook "open" luidsprekers zoals electrostaten of dipoolweergevers zonder kast.
  4. Vergeet dat digitale versterkers koud en hard klinken.  Digitale versterkers werden op punt gezet en wedijveren met de beste transistorversterkers en buizenversterkers. Een eer die Deens akoestisch ir. Peter Lyngdorf te beurt valt.  Ze klinken neutraal, wat de meeste bezitters van versterkers niet gewoon zijn (de meeste versterkers klinken namelijk "warm").  Eigenlijk spreken we over schakelende versterkers i.p.v. digitale versterkers. Deze versterkers schakelen immers hun voeding aan en uit op het ritme van een PWM-signaal. Dat is een omzetting van digitale pulscode (wat een CD-speler of DAB-tuner aflevert) naar digitale pulsbreedte code.  Een Lyngdorf-versterker klinkt zoals het Concertgebouw van Brugge: neutraal. 
  5. Apparatuur wordt meestal beter naarmate de prijs hoger ligt. Niettemin is dat een progressieve curve: de prijs neemt steeds meer toe, terwijl het kwaliteitsverschil steeds minder toeneemt. Reken dat een vrij natuurgetrouw klinkende hifiset bestaande uit 2 luidsprekers, 1 versterker en 1 CD-speler begint bij € 2.000 à € 3.000. Doe dat maal 10 en je hebt bijna het plafond bereikt. Daarboven bestaat nog beter, maar de verschillen worden subtiel tot zeer subtiel, terwijl de prijzen tot in de hemel schieten (makkelijk tot € 200.000 en nog veel meer).
  6. Monitorspeakers zijn niet zomaar minder goed dan grote vloerstaande speakers. Monitors hebben ook hun voordelen. Ze staan bvb. zichzelf al niet in de weg voor een mooie geluidsspreiding. En de invloeden van de kast zijn makkelijker in de hand te houden. Grote luidsprekers kunnen natuurlijk wel een "groter" ruimtelijk beeld neerzetten en meer "live"-gevoel afleveren.
  7. Meer drivers in een luidspreker is niet zonder meer beter. Een driewegspeaker kan makkelijk minder goed klinken dan een tweeweg. De driewegspeaker moet immers 3 drivers perfect op elkaar laten aansluiten en het geluid vlekkeloos laten ineenvloeien. Sommige luidsprekers werken zelfs maar met 1 driver (sommige electrostaten en magnetostaten). Uit commerciële overwegingen en omdat het grote publiek denkt dat meer drivers altijd beter is, worden meer en meer luidsprekers voorzien van hele rijen drivers... Ook sommige "highend"-merken spelen dat spel mee.  En dan is er de eeuwige discussie over de laagweergave: gesloten kasten? basreflex? transmissielijn? Welke laagweergave is de beste? Het antwoord is simpel: deze die jij het beste vindt klinken !
  8. Akoestiekinvloed uit zich in lage tonen vaak als staande golven op hoger volume. Een bepaalde frekwentierange gaat nabotsen met muren, vloer, plafond. De bas wordt dreunend en onaangenaam. Hoge tonen en middentonen vloeien in elkaar en instrumenten zijn niet meer mooi van elkaar te onderscheiden. Je kunt dit oplossen met akoestiekaanpassingen (meestal duur), een compensatiesysteem voor de kamerakoestiek (betaalbaar) of werken met afzonderlijke basspeakers die je in de hoeken of tegen de achterwanden plaatst. In dat laatste geval is ook een kamerakoestiek-correctiesysteem nodig om de 2 frontspeakers in tijd te alligneren met de 2 basspeakers en om het verschillend rendement van beide op te vangen. Dit werkt echter bijzonder accuraat.
  9. In het gamma aan CD's dat te koop is bestaan eigenlijk vele soorten en kwaliteiten CD's. Je hebt vooreerst de standaard RedBook CD. Daarop bestaan diverse nieuwere varianten die ook leesbaar zijn op normale CD-spelers maar hoger zijn van kwaliteit, zoals Gold CD, XRCD, K2HD CD, ... HDCD is een formaat dat een CD-speler vergt met een HDCD-decoder en die zijn zeldzaam. Er is ook SACD en DVD-audio, maar die vergen ook speciale spelers. Het meest echte geluid (dat ook het dichtste bij een goede LP komt) is K2HD. Dit systeem van JVC laat toe om alle frekwenties van 10hz tot 100.000hz toch te coderen op een gewone RedBook CD, die eigenlijk werd ontworpen om 20hz tot 20.000hz aan te kunnen. Onze oren horen niet beneden 20hz en boven 20.000hz, maar toch hebben de tonen daaronder en daarboven een markante invloed.  Ondertussen bestaat er ook DXD, wat nog beter zou moeten zijn dan K2HD, maar we hebben er nog maar eentje van gehoord en willen niet oordelen op 1 schijfje... 
  10. Een CD-speler is geen DVD-speler en dat is dan weer geen Blu-Ray speler. Elk van deze toestellen heeft zijn eigen lasermechanisme. Sommige spelers kunnen meerdere formaten aan tot soms alle formaten, maar hun mechanisme is altijd ontworpen om ideaal te werken voor één soort formaat. Een goede CD-speler zal dus altijd beter klinken dan een goede DVD-speler en ook langer leven.
  11. Hoe meer toestellen je in één apparaat combineert, hoe meer die componenten elkaar beïnvloeden. Ze gebruiken ook meestal 1 gedeelde voeding. Dit soort toestellen kan (erg) goed zijn, maar het blijven compromissen. Ook surround receivers zijn 4 toestellen in 1: tuner, versterker, videoprocessor, audioprocessor. Niettemin: veel combitoestellen leveren verbazend goed werk. Maar dus niet voor de muziekliefhebber met fijnzinnige oren en hoge eisen aan natuurlijkheid van het geluid.
  12. Luidsprekers worden vaak op spikes gezet om de kastresonanties zo weinig mogelijk door te geven aan de vloer. Helaas: die spikes zijn razend scherp en beschadigen parket of vloer. Maar wist je dat er ook spikes bestaan die in een "schoentje" zitten. Probleem opgelost!
  13. Ga je (ver)bouwen? Denk aan de bekabeling, zowel elektrische als bekabeling voor audio/video. Vermijd dat de elektricien even een standaarddraadje of iets beter aanbrengt. Veel jonge mensen zijn al slim genoeg om "de nodige bekabeling voor home cinema" te laten voorzien. Maar ze kennen de soorten bekabeling en de vereisten niet. Hun elektricien steekt dan ook meestal lage kwaliteitskabel. Praat vooraf even met een audio/videoconsulent.
  14. Wil je home cinema? Waar ga je de luidsprekers (5 of meer) plaatsen? Vaak zien we bedrading klaar zitten… ter hoogte van het plafond! Als je in je lekkere zetel geniet van een film en er is een achtervolging: rijden de auto's dan normaalgezien boven je hoofd rond? Zo hoort het: de centerspeaker net onder of net boven het beeld (meestal is eronder beter), de frontspeakers links en rechts, liefst met de tweeter op oorhoogte of iets hoger, de achterspeakers ook op oorhoogte of hoger. Werk je met zijspeakers (surroundkanalen schuin links en rechts achter je), dan mogen deze ook iets hoger dan oorhoogte. Tot slot zijn er nu ook surroundprocessoren die ook nog hoogtekanalen kunnen aanbieden, waarvan de speakers dus wel hoog moeten opgehangen worden. Wie echter enkel in 5.1 surround werkt: géén speakers aan het plafond hangen...
  15. Bi-wiring of dubbel bedraden van luidsprekers is niet steeds een verbetering. Bi-amping of 2 versterkers gebruiken om de lage tonen en midden/hoge tonen apart van signaal te voorzien is dat wel. Beide speakerdrivers zullen verfijnder reageren en beter onder controle zijn van de versterkers. En natuurlijk heb je dubbel zoveel vermogen en gaan de versterkers dus ook niet of pas op hoger volume vervormen.
  16. Bij problemen met een wollige laagweergave zijn er tal van mogelijke oorzaken. Er zijn speakers die niet beter kunnen of die bewust zo zijn ontworpen. Er kunnen akoestische invloeden in het spel zijn (zie tip nr. 8). Jouw versterker kan een te lage dempingsfactor hebben, waardoor dat hij de woofers niet goed onder controle houdt. Verder kan je uitkijken naar betere stroomkabels en stroomvoorziening, maar verwacht geen wonderen van betere kabels, wel een subtiele verbetering. Goede spikes en/of een granieten blok onder de speakers kan soms ook een verbetering teweegbrengen.
  17. Luidsprekers staan graag een eindje van de muren af, tot wanhoop van de vrouw… Dit is noodzakelijk voor een mooi ruimtelijk "beeld". Probeer ze toch een minimum van 50cm of meer uit de hoeken en muren te plaatsen, liefst meer. Tenzij aparte basluidsprekers: die moet je juist in hoeken of tegen achterwand aan plaatsen. Een compensatiesysteem voor negatieve kamerinvloeden of imperfecte luidsprekeropstellingen kan ook (heel) veel doen. Er zijn ook enkele echte hifispeakers te koop, die echt bedoeld zijn om tegen de muur aan te hangen, zoals een platte TV.
  18. Hoe besteed je een budget correct bij aankoop van een hifiset? Een vuistregel kan zijn: elk component mag evenveel kosten (bvb. 2 luidsprekers: 2.000€, versterker: 1.000€, CD-speler: 1.000€, kablering heel systeem: 1.000€, samen 5.000€). Niettemin kan van deze wat simplistische regel afgeweken worden in het voordeel van de luidsprekers. Besteed dat vrijgekomen budget dan eerst aan de luidsprekers en dan aan de versterker (bvb. 2 luidsprekers 3.000€, versterker: 1.000€, CD-speler: 750€, kablering heel systeem: 250€).
  19. Hoe besteed je een budget aan een volledige audiovisuele set? Vraag je eerst af wat je het belangrijkste vindt: TV-programma's? Film op DVD? Concert op DVD? Muziek op CD/LP/… Bedenk dat de TV-industrie sneller evolueert (technologie wordt steeds beter, prijs steeds lager). De TV zal dus sneller verouderen en als je vaak kijkt ook sneller verslijten dan de hifi. Een groot budget besteden aan TV is dus eigenlijk minder rendabel: het gros van je budget zal het snelste weer vervangen worden, terwijl de hifi langer mee gaat en minder budget kreeg. Een goede hifiset gaat 20 jaar en meer mee. Een goede TV kan dat ook, maar tegen die tijd is het een museumstuk.
  20. Het verdriet van de muziekliefhebber... slechte kwaliteit van aangeboden muziek. Herken je dat ook: je luistert naar een CD, een stuk op de radio, ... maar het klinkt zo "plat", niks steekt er uit, weinig is goed te onderscheiden. De klank is vermoeiend en raakt je niet. Waarom? Onder de meest voorkomende redenen zijn er deze:
    • Je luistert naar gecomprimeerde muziek: luister je naar de radio, zeker internetradio, dan is de compressie vaak onvoorstelbaar hoog. Er is dus heel veel informatie weggelaten om voldoende snelheid te kunnen bieden in de datastroom.
    • Je luistert naar "opgeblazen" muziek: zogenaamde loudness-productie heeft dynamiek verdrongen. Bij veel producties van muziek verkiest de artiest, de platenmaatschappij, of een ander beslissend iemand, dat de muziek liever harder, luider en indrukwekkender moet klinken, dan dynamischer. Dynamiek is het volumeverschil tussen stille passages en luide passages. Stel je dus even de Boléro van Ravel voor waarbij de geluidstechnici opdracht krijgen om het volume van stille passages flink op te schroeven, zodat de luisteraar vanaf de eerste noten al indrukwekkende muziek te horen krijgt... Helaas is de fun er snel af, want dat stuk duurt 10 minuten en het is nu net die opbouw en dat dynamiekverschil wat dit werk tot een meesterwerk maakt en wat ons meesleept in een sensuele en emotionele ervaring. Op Youtube staat dit zéér duidelijk filmpje dat illustreert wat loudness-productie is.
    • ...
    • Je luistert muziek op een slechte of zeer matige muziekset. Tijd om ons te bellen !



HomeMerkenServiceGratis InfoOver onsContactFoto's